Thursday, October 13, 2016

Batam, Indonesia.

Batam.
Bertolak dari JB pun lewat pagi, dah nak tengahari. Dari JB direct ke The Zon, amek ferry kat situ untuk ke Batam. Batam ada banyak port, boleh naik ferry dari JB atau dari Singapore. Singapore lebih dekat lah, cuma dalam 40minit perjalanan, dari JB pulak dalam 1jam 30minit.

Okay, kami parking kereta kat luar kawasan The Zon tu, kena jalan sikit masuk The Zon sebab parking dalam The Zon tu mahal namatey, so better parking luar sajo.

Naik tingkat dua The Zon untuk beli tiket ferry. Tiket RM120 pergi balik. Ada money changer kat situ so tukar duit Rupiah siap siap. Tak tukar banyak sekadar untuk makan dan jalan jalan saja sebab dah siap booking hotel awal awal from Agoda. Lupa lah pulak nama hotelnya hahaha tapi range harga kat Batam town ni tak jauh beza lah, dalam RM100-RM180 gitu. Bilik kami dalam RM120 rasanya ; King bed, facing pool and breakfast of course. Breakfast dia mewah, dah macam lunch! Oh tersasar lagi, okay lepas tukar duit dan beli tiket terus ke ferry. From JB-Batam tu memang ramai orang Indonesia hehe..sepanjang perjalanan dorang pasang lagu "sakitnya tuh di siniii di dalam hati kuuuu~~ ". Bernanah jiwa luka ni mendengarnya. Ku tahan sajo sampai Batam lagu tu duk on repeat. Macam tahutahu saja kan. Hmm. Nvm. On board ada toilet, bersih worry not. JB-Batam kami naik ferry yang takda deck open air kat bahagian atas so lepak pun kat bahagian belakang ferry je.. Ruginya tak amek gambar.

Sampai Batam, keluar saja dari port, beratur supir semua jangan risau, pilih saja dan nyatakan destinasi, tanya bajet harga then dia akan hantar. Supir kami tu siap bagi kad dia kot kami nak keluar jalan jalan dia boleh datang and bawak kami keluar. Tapi kami nak call pakai hape sebab tak beli simkad Indonesia pon haha! tapi kat luar hotel pun memang ada taxi tunggu customer, and pihak hotel pun pesan if nak keluar boleh bagitahu dorang, dorang akan call supir/taxi. And yes, malam tu dah takda apa nak buat kat hotel tu kami turun lobby kebetulan ada supir, and mintak dia bawak pergi Nagoya Hill Shopping Centre. Supir sanggup tunggu sampai kami habis jalan untuk dia hantar kami balik ke hotel. Sanggup. Bagus. So sampai mall, kami dinner dulu kat restoran masakan Padang, tapi sebab dah biasa dengan makanan indonesia so takda masalah lah kan. Tapi kami makan siput hahaha. Mulanya tak berani jugak nak telan tapi suami kata sedap, try sajo.. Sedap lah, chewy. Other than that takda apa pun sana, pusing pusing, beli coklat kat duty free shop then dah. Balik hotel. Tido.

Esok nya before balik JB singgah mall betul betul depan Port ferry, nak buang masa dan habiskan Rupiah haha. Kami dah beli tiket ferry pergi balik from JB-Batam-JB. Tidak lah kami tahu rupanya Port tax dalam tiket tu cuma untuk port JB-Batam. Port Batam punya tax belum include dalam tiket. Port tax dalam RM80 gak kot, lupa dah. Ah sudah. Duit last sudah ku tabur tabur kat mall tadi. Gigil lah beb hapa lagi. Nak draw duit dari ATM, lupa pulak nak activate kan international usage. WIFI pulak takda! Duh. Akhirnya dengan saki baki daki duit yang ada tu kami beli simkad untuk call Maybank. Dah settle tu baru boleh draw duit and bayar tax port Batam baru boleh naik ferry balik. Fuh, nak menangis rasanya haha! Yang penting, jangan panik, berfikir dengan tenang huhu. Batam-JB kami naik double deck ferry, so belah atas open air, seronok bhai. Biasalah, jakun. Tapi bila ferry dah laju, ombak lak naik sampai deck atas, before basah lenjun aku turun lah duk deck bawah je, air cond better. Layan movie sambil makan megi bakso in cup beli dalam ferry tu. Sejam kemudian sampai JB. What an experience. Fuh.

Kalo datang lain kali, nak pegi belah resort pulak. Berbaloi sikit. :)